Polifonia 2030

Polifonia 2030 – panel

Polifonia. Rzecz o pracy twórczej Teatru Węgajty, to tytuł ukazującej się właśnie książki pod redakcją Katarzyny Kułakowskiej, poświęconej Teatrowi Węgajty. Zawiera ona wypowiedzi ponad dwudziestu osób w formie wywiadów i tekstów autorskich o wielu aspektach pracy Teatru – z perspektywy unikalnego, osobistego doświadczenia i z perspektywy badawczej. Książka powstała w ramach projektu Instytutu Sztuki PAN Teatr Węgajty pt. 35 lat teatru antropologicznego i poszukiwań społeczno-kulturowych. Podczas panelu zamierzamy nie tylko przedstawić to obszerne dzieło. Wspólnie z częścią autorów i osób wypowiadających się w wywiadach, pragniemy kontynuować wielostronną rozmowę rozpoczętą na stronicach książki. 

 Z recenzji wydawniczej: “Polifonia eksperymentuje z wielogłosem różnych gatunków i form tekstowych za pomocą których można uprawiać humanistykę. Historia mówiona – wykorzystana w pierwszym dziale zatytułowanym „Rozmowy” – traktowana jest inaczej niż w bardziej akademickich formach uprawiania refleksji historycznej. Nie jest ona w recenzowanej książce wyłącznie narzędziem pozyskiwania źródeł badawczych. Jest z jednej strony animacyjnym gestem stworzenia pola do ewokacji różnorodnych doświadczeń teatralnych, akademickich i osobistych zarazem. Z drugiej zaś – aktem dowartościowania gatunku rozmowy jako gatunku, który wnosi do dyskursu naukowego nowe treści i narzędzia refleksji: dalekie od monologicznych form dyskursu naukowego usankcjonowanego polityką naukową ostatnich lat.” (Marta Rakoczy)

prowadzenie: Justyna Artym, Julia Lizurek

autorzy tekstów uczestniczący w spotkaniu: Magdalena Hasiuk, Katarzyna Kułakowska, Joanna Królikowska, Jan Mrázek, Joanna Pawelczyk, Jana Pilatova, Agata Ziółkowska

Katarzyna Kułakowska: teatrolożka, kulturoznawczyni, autorka dysertacji „Ruch kontrkultury teatralnej w Polsce z perspektywy doświadczeń jego uczestniczek” (nagroda konkursu im. Inki Brodzkiej-Wald 2017) oraz dwóch książek: „Miasto płci” (Warszawa 2010) oraz „Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej w Polsce” (Warszawa 2017). Pracuje nad poszerzaniem polskiej teatrologii o perspektywę feministyczną. 

Justyna Artym – autorka tekstów i zaangażowanych makatek, animatorka kultury.  Współzałożycielka, prowadząca i organizatorka cyklu spotkań literacko-muzycznych Olsztyński Literacki Miesięcznik Mówiony, grupy twórczych kobiet Półkowniczki oraz innych wydarzeń kulturalnych i spotkań autorskich. W kwietniu 2022 ukazała się jej pierwsza książka Bajki i mity.

Julia Lizurek – Animatorka, dramatopisarka, reżyserka i krytyczka teatralna. Członkini Komisji Artystycznej 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współpracowała jako animatorka i reżyserka z Muzeum Krakowa, Fundacją Przypadków Feralnych (Lato w teatrze), czy Fundacją Z Wyboru (projekt The Presja). Doświadczenie zdobywała przy okazji autorskich projektów realizowanych pod szyldem Teatru Okoliczności. Współautorka książki „Offologia dla opornych” (2022). Jako recenzentka współpracuje z „Czasem Kultury”. W swojej praktyce krytycznej i artystycznej, rozumianej jako tworzenie tekstów kultury, poszukuje środków, które aktywizują odbiorców i ich wyobraźnię.